Brugerinddragelse

På vores Facebook-side har en manuel optælling vist, at der pr. 19. december 2013 i alt er 1896 likes,  23 delinger og 92 kommentarer samlet set på vores produktioner.
Disse tal varierer dog kraftigt fra de tal, vi har eksporteret i Facebooks egen statistikbank, Facebook Insights. Her siger tallene for de samme produktioner, at vi har fået 2000 likes, 60 delinger og 112 kommentarer.

Mulige forklaringer kan være, som vi vurderer det:

– At der er personer, der har trukket deres like, deling eller kommentar tilbage, men stadig bliver talt med i Facebooks statistik.

– At opslag/videoer er blevet liket, delt eller kommenteret uden for vores “synsfelt” og dermed uden for 4periodes umiddelbare optællingsrækkevidde, men ikke uden for Facebook Insights rækkevide, hvorved de er talt med i statikbasens opgørelse over det samlede antal likes, kommentarer og delinger.

Delinger

Herunder er en oversigt over de ti videoer/opslag, der er blevet delt fra 4periodes Facebook-side. Det første tal viser den manuelle optælling fra Facebook-siden, og det andet tal stammer fra Facebooks egen statistikbank:

Videoen med Tyler Gotto, der forklarer danske juletraditioner blev delt en gang/fire gange.
En Sandhedens Time-video blev delt en gang/to gange.
Videoen med Kell Haugaard, der vil have fansene i SE Arena blev delt 12 gange/13 gange.
Interview med målscorer Martin Eskildsen efter Aalborg-kamp blev delt to gange/syv gange.
Videoen fra omklædningsrummet hvor holdet synger sejrssang blev delt en gang/tre gange.
Pauseinterview med Anders Førster blev delt en gang/en gang.
Interview med Kim Lykkeskov efter forsinkelse op til Herning-kampen blev delt en gang/tre gange.
Et billede af truppen til et taktisk oplæg blev delt en gang/en gang.
Den allerførste Sandhedens Time-video blev delt to gange/fem gange.
Teaser-videoen med Alfie Michaud blev delt en gang/to gange.

Videoen med presse- og marketingschef, Kell Haugaard, stikker ud fra mængden, fordi den er blevet markant flere gange end alle andre. I videoen fortæller han, at SønderjyskE-fansene kan få dobbelt op på øl til kampen mod Frederikshavn White Hawks. Det var tilsyneladende en oplysning, som fansene kunne lide og derfor delte videoen i stor stil i forhold til alle de andre produktioner.

Videoen, der er blevet delt næstflest gange, er interviewet med den 17-årige Martin Eskildsen, der i kampen mod Aalborg Pirates, scorede sit første mål som seniorspiller for SønderjyskE Ishockey. Det giver god mening at denne video bliver delt. Vi var de eneste, der havde et videointerview med den unge spiller, og det er derfor et eksklusivt opslag. Han er ligeledes en ydmyg spiller, som fansene godt kan lide. Ved at dele videoen, har fansene måske følt en stolthed over for spilleren og en tilknytning til klubben – Scoringen af den unge spiller viser, at klubben tager deres talenter alvorligt, og det er der sikkert nogle fans, der gerne vil bakke op om og vise, at de identificerer sig med klubben.

Det er meget svært at drage en konklusion på, hvorfor de andre otte opslag/videoer er blevet delt.

To ting kendetegner dog de otte opslag/videoer: De er alle eksklusive og kan ikke ses andre steder end hos os. Det gælder især pauseinterviewet, videoen fra omklædningsrummet og billedet fra det taktiske oplæg, der foregik i spillernes relaxrum, som er forbudt område for andre end dem selv. Derudover konkluderer vi, at humoren også må spille ind i forhold til delinger. Især Sandhedens Time-videoerne har bragt mange smil frem hos fansene, kan vi se i kommentarerne, og det kan være en grund til, at nogle har haft lyst til at dele dem.

Tilbage står, at vi i ringe grad har fået brugerne til at spille en aktiv part i vores projekt – Uanset hvilke tal for delinger, vi kigger på. Det er uomtvisteligt, at vores indhold er blevet set af rigtig mange i målgrupperne, men vi har ikke været i stand til at involvere brugerne aktivt. Derfor står vi stadig tilbage med spørgsmålet om, hvad der karakteriserer de historier, der er gode/sjove/spændende/overraskende nok til at fansene vil dele dem med eksempelvis deres Facebook-venner.

Det ærgrer os, da vores indhold er nået ud til rigtig mange mennesker på Facebook, og der burde derfor være potentiale til at flere personer ville dele vores historier (se mere under menuen statistik).

Eksponering

For at nå ud til fansene gjorde vi fra begyndelsen opmærksom på vores eksistens i forskellige fangrupperinger på Facebook, hvor vi har modtaget fin respons i forhold til likes og kommentarer. Vi har linket til størstedelen af vores artikler og videoer på disse fansider og grupper i et forsøg på at inddrage fansene.

Det er især vores Sandhedens Time-videoer, der har fået brugerne til at engagere sig ved både at like og kommentere. Det hænger sammen med, at fansene nemt kan forholde sig til videoerne, de er sjove, og de får noget at vide om deres idoler, som de formentlig ikke vidste i forvejen.

Sæsonkortholdere

For at nå endnu bredere ud blandt SønderjyskE-fansene sendte vi 5. december en e-mail ud til alle sæsonkortholdere for at få dem til at dele deres bedste historier om klubben og holdet. Det var meningen, at de historier samt fansenes data, eksempelvis adresse, senere skulle bruges  i en mapping-artikel. På trods af at flere hundrede mennesker fik denne e-mail, har vi kun fået respons fra otte sæsonkortholdere. Derfor konstaterede vi, at det ikke gav nogen mening at lave et kort over oplevelserne, når der ikke var flere personer, der havde meldt tilbage. Det ville ganske enkelt ikke blive den historie, vi havde tænkt os, det skulle være. Samtidig ville kortet ikke fungere til at skabe overblik, når der kun var tale om otte personer.

Sæsonkortholdernes data fik vi gennem SønderjyskEs salgsafdeling, der jævnligt sender mails ud til sæsonkortholderne angående events og kampinformation. Senere forsøgte vi at efterlyse flere oplevelser på en af fansiderne på Facebook (SønderjyskE Ishockey Support), men det gav ingen respons, kun likes af selve opslaget.

Der kan være flere årsager til, at vi ikke modtog flere svar. Det kan skyldes, at e-mailen ikke blev set af sæsonkortholderne, eller at de ikke mente, at ideen var god nok, eller at vi ikke har været gode nok til at forklare, hvad konceptet gik ud på. Under alle omstændigheder var det skuffende, at der ikke kom flere svar ind via e-mails. Man kunne til en anden gang overveje, om en e-mail er det rigtige værktøj at bruge for at nå ud til disse personer. Men blandt andet på grund af den forholdsvis korte periode, projektet strakte sig over, vurderede vi, at det ville være den klart hurtigste og nemmeste metode til at få samlet oplevelser ind på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *