Delingsstrategi

Twitter og Facebook er de to medier, vi har fokuseret på med henblik på at få delt vores produktioner.

Vi har tweetet fra vores private Twitter-konti, da vi ikke mente, det ville give os nogen fordel at oprette en fælles officiel konto til dette projekt. Blandt andet fordi de brugere, der følger SønderjyskE Ishockey ikke i lige så høj grad er på Twitter, som de eksempelvis er på Facebook.
Når vi har tweetet, har vi tilføjet hashtagget #isdk, som er det officielle hashtag for ishockey i Danmark. Derudover har vi brugt vores eget hashtag #4periode, som vi har gjort vores læserne opmærksomme på i løbet af hele projektperioden.

Vi kan alle fire se på vores Tweets fra kampe, træning mv., at det har givet både Retweets og Favourites, når vi har skrevet noget på Twitter. Vi kan se, at især turen med spillerbussen til Herning har givet god respons fra fans og andre ishockey-interesserede. Det hænger sammen med, at de her fik noget helt unikt indhold. Både fra bussen og senere omklædningsrummet, som de ellers ikke ville have fået. Det er også tydeligt, at det er en meget begrænset del af SønderjyskEs fanskare, som er på Twitter,  og derfor er det begrænset, hvor mange fans vi har kunnet nå ud til på netop Twitter.

På Facebook oprettede vi i begyndelsen af perioden en side – 4periode – hvor vi har linket til alle vores produktioner, der er offentliggjort på vores hjemmeside.
Vi har publiceret cirka to produktioner hver dag, som enten har været en billedreportage, en video eller en netartikel. På hver af de tre kampdage har der også været en LiveScribble, reaktioner efter kamp og et højere antal tweets.

Vi har offentliggjort alt på Facebook, fordi vi ikke mener, vi havde nok stof til at gøre folk irriterede. Forstået på den måde at hvis vi havde publiceret fem eller flere produktioner hver dag, havde vi ikke offentliggjort alt på Facebook. Vi mener, at cirka to historier om dagen har været en passende mængde med henblik på at opretholde interessen hos vores følgere, men samtidig også for at forsøge at få flere likes og delinger af vores ting.

Det samme gør sig gældende på Twitter. Der har vi linket til alle vores historier via vores private konti. Til lejligheden har vi oprettet bitly-links til hver historie for at overvåge, hvor mange klik, historierne har fået. Derudover har vi tagget de spillere, der medvirker i den enkelte produktion, og som har en Twitter-profil, med henblik på at få spillerne selv til at dele de ting, de medvirker i.

Dagbladet JydskeVestkysten (JV) har fungeret som mediepartner både i forhold til at bringe artikler og videoer på jv.dk. Det var aftalen, at JV selv kunne vælge hvilke artikler de ville bringe, men de har bragt alle artikler og videoer, som vi har sendt til dem. Det har især været givtigt i forhold til vores livedækning af ishockeykampe. Til Herning-kampen bidrog JV med 681 antal unikke sidevisninger  ud af 1486 over hele kampen. Til Aalborg-kampen bidrog JV med 515  ud af 725 unikke sidevisninger i løbet af kampen. Frederikshavn-kampen var JVs bidrag 640 ud af 739  i alt. De tal viser, at JV  har været en stor bidrager til, at vores livedækning har haft så mange seere.

Selv om aftalen med JydskeVestkysten ikke har givet os direkte klik på vores egen hjemmeside, så har det været et godt afsæt til at få skabt opmærksomhed omkring 4periode, ligesom det har været positivt, at JV har bragt alle de artikler, som vi har sendt til dem. Desværre var der i et par episoder problemer med, at artiklerne ikke kom på jv.dk lige efter kampene. Det var ærgerligt både for JV og os.

I forhold til Twitter har vi haft JVs sportsredaktør Jacob Ravn og freelance- og ishockeyjournalist Jimmy Bøjgaard som ambassadører til at dele og retweete vores Twitteropslag. Bøjgaard har kun lavet et Tweet om 4periode, mens Ravn har tweetet tre gange om 4periode. Begge journalister har dog Retweetet og fortrukket flere af vores Tweets. Det hænger formentlig sammen med, at vi ikke har været gode nok til at give de to ambassadører et overblik over, hvad vi havde på vej på de givne dage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *