Formål med projektet

4periode er resultatet af et samarbejde mellem SønderjyskE Ishockey, JydskeVestkysten og fire journaliststuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Formålet med 4periode som semesterprojekt er at undersøge, om der er basis for en mere intens dækning af en af Danmarks bedste ishockeyklubber, nemlig SønderjyskE Ishockey. Klubben har de sidste otte sæsoner fået medaljer, og i sidste sæson (2012-2013) vandt klubben det danske mesterskab.

I 2004 blev SønderjyskE Ishockey en realitet. Før havde klubben gået under navnene IK Sønderjylland, Vojens Lions og Vojens Ishockey Klub. Vojens Ishockey Klub havde sin storhedstid i slutningen af 1970’erne til begyndelsen af 1980’erne, hvor klubben vandt både DM-bronze og DM-guld flere gange.

SønderjyskE Ishockey har således stolte traditioner og en lang historie bag sig, hvilket også betyder, at rigtig mange mennesker interesserer sig for ishockey – især i Sønderjylland og nærmere bestemt i Vojens. Det kan også ses på klubbens tilskuertal, der er steget de seneste to år, og ser ud til at gøre det igen i år.

De seneste officielle tal, der er blevet offentliggjort, viser, at SønderjyskE Ishockey havde 2851 tilskuere i gennemsnit til deres kampe i sæsonen 2012-2013. Den eneste klub, der kan præstere et højere gennemsnit, er Aalborg Pirates, der havde 150 tilskuere mere end SønderjyskE.

Et af målene med projektet er at få delt så mange af vores artikler, videoer og billeder via Twitter og især Facebook. Vi har valgt disse platforme for at ramme så mange af SønderjyskEs fans som muligt. Fansene er især aktive på Facebook, hvorfor vi lægger vores fokus netop der.

SønderjyskE Ishockey har hverken en Facebook-profil eller en Twitter-konto. Derfor har klubben heller ingen erfaringer med at inddrage fansene via de sociale medier, hvilket vi vil forsøge med projektet. Ifølge klubben selv er deres hjemmeside så dårlig, at de kalder den for en informationsportal fremfor en hjemmeside.

På Facebook har flere fangrupperinger oprettet sider og grupper, hvor fansene samles og kommunikerer med hinanden. Det, der bliver offentliggjort på disse sider, er typisk billeder, som fansene selv har taget. Derudover har den officielle fanklub, SønderjyskE Ishockey Support, en hjemmeside (www.sisweb.dk), hvor der bliver publiceret egenproducerede interviews med spillerne efter kampene samt mål fra kampene.

Vi vil derfor undersøge, om fansene er interesserede i en anderledes dækning. Vi vil lave de skæve vinkler fra spillernes hverdag i klubben og forsøge at servicere SønderjyskEs fans med en kampdækning, der stikker dybere end blot traditionelle interviews, da vi forestiller os, at der er interesse for den slags. Samtidig vil vi lave produktionerne på platforme, der kan tilgås via en smartphone og ikke blot via en computer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *