Journalistisk koncept

4periode er et projekt om et dansk ishockeyhold – primært uden for isen.
I dette semesterprojekt ville vi undersøge, om der var basis og interesse fra fansene for en dækning af et dansk ishockeyhold på de sociale medier. SønderjyskE Ishockey fungerer i denne forbindelse som case, og projektet omhandler udelukkende dette hold. Vi har dækket holdet på kampdage og på almindelige træningsdage.

Indholdet på hjemmesiden og Facebook-siden har derfor bestået af produktioner, der viser et billede af holdet på isen, men især udenfor.

Vi var hurtigt enige om, at hvis dette projekt skulle lykkes, blev vi nødt til at flytte til Vojens i den periode, projektet strakte sig over. Derfor boede vi fra 4. – til 14. december 2013 hos et gruppemedlems familie, mens vi producerede historier til vores hjemmeside www.4periode.mediajungle.dk og Facebook-siden 4periode. Næsten hver dag producerede vi videoer, som har været projektets gennemgående tema, hvilket vi ikke kunne have gjort, hvis ikke vi havde været til stede i Vojens.

Grunden til, at vi valgte videoer som den gennemgående platform er, at vi mener, det for fansene giver et bedre og mere personligt indblik i spillernes hverdag i klubben. Det er uredigerede kommentarer med levende billeder, hvor spillernes personligheder i højere grad kommer til udtryk i forhold til, hvad de ville gøre i en traditionel artikel.

Dækning på og uden for isen

6. december, 10. december og 13. december spillede SønderjyskE kampe, som vi dækkede intenst (en udekamp og to hjemmekampe). Nogle dage trænede holdet to gange dagligt, andre dage kun en enkelt gang. Vi var til stede til træningen hver dag, hvor vi hver gang lavede interviews enten før eller efter. Vi tweetede også fra træningen for at vise, at vi havde været til stede og derfor havde fingerne på pulsen i forhold til holdets status på det pågældende tidspunkt.

Projektet har altså været et forsøg på at lave en intens dækning af holdet på både kampdage, men også på almindelige “arbejdsdage”, som der jo er flest af i løbet af en sæson. Det har alligevel aldrig været meningen, at vi udelukkende ville lave sjove og skæve videoer med spillerne, selvom vores umiddelbare formodning var, at det var den slags, der ville være mest populært på de sociale medier.
Vi har derfor mandsopdækket holdet på kampdage for at lave traditionel sportsjournalistik med videoproduktioner som det primære fokus. Det gjorde vi for at undersøge, om der er plads til den slags livedækning og opfølgende kampdækning på et socialt medie som Facebook – altså om brugerne og SønderjyskEs fans var interesseret i dét.

Intern produktionsplan

Inden vi rejste til Vojens, havde vi en produktionsplan klar, så vi hver dag vidste, hvilke historier vi skulle producere, og hvem der skulle medvirke. Det gav os overblik over perioden fra begyndelsen. Samtidig medvirkede planen til, at vores samarbejdspartnere (JydskeVestkysten og SønderjyskE Ishockey) vidste, hvilke historier der blev lavet i løbet af perioden. På den måde var alle parter med i planlægningen af, hvornår de forskellige produktioner skulle publiceres.

Produktionsplanen holdt ikke gennem hele forløbet, men næsten. Vi havde rigtig mange historier, vi ville lave, men efter en uge stod det klart, at vi ikke kunne nå alt. Derfor blev den oprindelige plan revideret.
Der opstod ligeledes historier undervejs, som vi ikke kunne have forudset. Det gjaldt især de direkte sportslige historier om spillerne – Eksempelvis status på skader og vragede unge landsholdsspillere.

Flere platforme

Vores produktioner blev lavet på YouTube, ScribbleLive, Instagram, Twitter, Storify og almindeligt artikelformat i WordPress. Alt efter hvilken historie, der var tale om, blev den lavet på en af disse seks platforme.

Vi lavede i alt 29 videoer, og alle blev filmet på vores smartphones og uploadet til YouTube – de fleste blev ligeledes uploadet direkte på Facebook. Vi valgte ikke at lave videoer på Instagram, fordi det kun er muligt at optage 15 sekunder. Det, mente vi ikke, var nok i forhold til de historier, vi ville producere. En anden fordel ved YouTube og Facebook er, at det er muligt at se, hvor mange gange videoerne er blevet afspillet.

Samlet set har vi lavet tre produktioner på ScribbleLive på de tre kampdage. Disse var både offentlige på vores egen hjemmeside og på jv.dk/sport. Hver gang var vi to personer om at liveopdatere, da vi vurderede, at spillet på isen gik for stærkt til at én mand var nok til at lave en fyldestgørende livedækning.

I opstartsfasen, da vi designede vores hjemmeside, var vi meget opmærksomme på, at designet skulle være responsivt til mobile platforme som smartphones og tablets. Der var lidt udfordringer med den del, men vi fik det til at fungere, inden projektet gik i luften.

Vi var ligeledes opmærksomme på, at vores ScribbleLives skulle være responsive til de mobile platforme. Det havde vi til gengæld problemer med under den første livedækning, hvor Scribblen ikke var responsiv til smartphones. Kun når mobilen var vandret, var Scribblen responsiv. Det fik vi ændret på efterfølgende, så det virkede optimalt til de sidste to livedækninger.

Unikt indhold

Vi lavede spiller/trænerinterviews efter hver af de tre kampe, samt interviews i pauserne mellem perioderne. Da kampene ikke blev transmitteret live på tv, var vi de eneste journalister til stede i hallen, der kunne lave videointerviews. Der var selvfølgelig andre journalister til stede, men ingen tv-reportere, der kunne have formidlet de interviews, vi endte med at lave fra kampene.

Meningen var, at vi ville være først med reaktionerne fra spillere/træner. Ligeledes fungerede disse kampinterviews som unikt indhold på vores Facebook-side og hjemmeside, da der ikke var andre pressefolk, der producerede disse.

De interviews, vi lavede i pauserne, fik dog ikke den respons, vi havde håbet på.
Der blev produceret fire pauseinterviews i alt. Det første fik 10 likes og blev set af 918 personer. Det andet fik syv likes, en deling og blev set af 1237 personer. Det tredje fik 16 likes og blev set af 1222 personer. Det fjerde fik 19 likes og blev set af 1254 personer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *