Målgruppe

Projektets titel

Navnet på projektet skulle fange fansenes opmærksomhed, og samtidig skulle det dække over det, vi lavede – nemlig en dækning af SønderjyskE Ishockey både på og uden for banen.

Da vi havde idéudviklet på historier og færdiggjort en produktionsplan for forløbet, stod det klart, at vores primære fokus lå uden for banen. Derfor kom vi frem til navnet 4periode, der symboliserer, at dækningens fokus ikke er spillet på isen, men i stedet det, der foregår udenfor. Når de tre perioder af ishockeykampen er spillet, kommer vores dækning på banen.

I forhold til vores produktioner har de tre liveopdateringer fra kampene samt efterfølgende interviews direkte med spillet på isen at gøre. Alle andre videoer og historier har omhandlet livet som ishockeyspiller i SønderjyskE – uden for isen.

Forskellige målgrupper

Vores primære målgruppe har været personer, der holder med SønderjyskE Ishockey, og som har et forhold til klubben og som er aktive på Facebook. Trofaste fans, der tager til udebanekampe, og som hver gang møder op i SE Arena til holdets hjemmebanekampe. Denne gruppe er meget spredt aldersmæssigt og fordelt på begge køn. Ishockeyfans er en anderledes støbning end eksempelvis fodboldfans, fik vi at vide af SønderjyskE i opstartsfasen. Derfor har vi ikke produceret indhold, der specifikt har henvendt sig til visse aldersgrupper, men i stedet forsøgt at ramme bredden med fokus på fansenes passion for SønderjyskE Ishockey.

Vi vurderede, at denne gruppe ville være interesseret i en intens dækning af deres yndlings ishockeyhold, fordi de har en kæmpe interesse for klubben både på og uden for banen. Disse personer er ligeledes samlet i forskellige Facebook-grupper, hvorfor vi vidste, at der var basis for en dækning af SønderjyskE Ishockey på netop Facebook.

En del af den sekundære målgruppe har været personer, der interesserer sig for dansk ishockey og er aktive på Facebook, men som ikke er dedikerede fans af et specifikt hold, og som derfor kunne have interesse i at følge med i en intens dækning af et hockeyhold i Danmark.

En anden del af den sekundære målgruppe har været SønderjyskE-fans, der ikke er aktive på Facebook, men som stadig har en profil på mediet. Vi har forsøgt at nå ud til dem ved at være til stede på en anderledes måde i SE Arena til de to hjemmekampe, som vi dækkede. Vi fik nemlig SønderjyskE til at vise en af vores Sandhedens Time-videoer på storskærmen i SE Arena for at skabe opmærksom om projektet. I slutningen af videoen henviste vi til projektets Facebook-side i håb om at nogle, der endnu ikke kendte til 4periode, ville få øjnene op for os på denne måde.

Den sidste del af den sekundære målgruppe, har været ishockeyfans på Twitter. I vores kommunikation på Twitter har vi brugt vores eget hashtag #4periode for at nå ud til de personer på Twitter, der allerede kendte til projektet via Facebook. For at nå ud til de alment hockeyinteresserede, der ikke kendte til projektet via Facebook, brugte vi #isdk, som er det officielle hashtag til at omtale ishockey i Danmark på Twitter.
Ligeledes fik vi Jimmy Bøjgaard – journalist, kommentator og ishockeyekspert – til at engagere sig i projektet på Twitter i den forstand, at han ville retweete og omtale vores projekt på han private Twitter-konti. Dermed ville vi nå ud til hans følgere (over 8300 personer), hvor man må formode, at der er en del ishockeyfans iblandt. Aftalen med Jimmy Bøjgaard forløb dog ikke helt som planlagt, blandt andet fordi vi ikke overholdt vores del i den grad, vi havde givet udtryk for, at vi ville.

Vi traf beslutningen om at samarbejde med JydskeVestkysten med henblik på at nå ud til endnu flere ishockeyinteresserede personer i Sønderjylland, end dem, vi selv kunne nå via de sociale medier. Folk, der læser JV, er ikke de samme, som de folk, der trofast møder op til SønderjyskEs hjemme- og udebanekampe, og derfor håber vi, at vi med samarbejdet har skabt opmærksomhed omkring os selv og projektet via JVs platforme (avis og net).

Formidling i forhold til målgrupper

Vi har produceret næsten samtlige historier til YouTube med det formål, at de skulle være let fordøjelige for vores brugere. Videoerne skulle give et indblik i spillernes liv i og omkring klubben, som aldrig før har været offentliggjort – hverken af SønderjyskE Ishockey selv eller af det medie, der dækker holdet mest intenst, nemlig JydskeVestkysten.

Vi har aldrig haft intentioner om at lave lange artikler, da vi mente, at målgrupperne ikke ville være interesserede i det. Det er derfor helt bevidst, at vi har holdt vores få netartikler i et kort format. Desuden har vi lavet to artikler i Storify, hvor vi har hevet tweets ind fra den spiller, artiklen omhandlede. Begge gange har det været artikler om Tyler Gotto, som kan ses her og her.

Som projektet skred frem, fandt vi ud af, at formodningen om målgruppernes manglende interesse for artikler holdt stik. Det er netartiklerne, der har fået færrest likes og delinger på Facebook og færrest sidevisninger på vores hjemmeside – Bortset fra en enkelt artikel om den frivillige Gerd Petersen. Læs mere om dette under menupunktet statistik.

Vi har arbejdet med konceptet Sandhedens Time, der dækker over YouTube-videoer, hvor spillerne “udleverer” hinanden. Idéen var, at vi ville bag om truppen og dens personligheder ved at udspørge to spillere ad gangen om de forskellige typer på holdet.
Videoerne har været en kæmpe succes blandt brugerne. Bortset fra få andre videoer, er det de produktioner, der har opnået suverænt flest likes og kommentarer på Facebook, hvor de alle er blevet offentliggjort.

Meningen med Sandhedens Time var også, at videoerne skulle skabe interesse for vores projekt blandt brugerne. Vi ville så at sige “lokke” folk ind på vores Facebook-side med et underholdende og enkelt koncept. Det har tilsyneladende virket, da vi oplevede, at brugerne efterspurgte flere af den slags videoer.
Videoerne blev ligeledes en succes i truppen, hvor flere spillere meldte sig frivilligt til at medvirke, da der gik en slags sport i at svine hinanden til med et glimt i øjet.

Vi har været meget bevidste om at komme rundt om klubben og holdet i vores dækning af SønderjyskE Ishockey. Hurtigt fandt vi ud af, at klubben er afhængig af de mange frivillige, der hjælper til for at få hverdag og kampdage til at hænge sammen. Derfor har vi lavet historier med kilder omkring klubben, der ellers ikke er vant til at være i medierne.

Eksempelvis en af klubbens frivillige holdledere, en talentchef samt klubbens presse og marketingschef, der også indtager rollen som halspeaker. Alle historier har været populære på Facebook, hvilket understreger, at de dedikerede fans ikke blot har øje for spillerne, men også andre folk, der får klubben til at hænge sammen i et større perspektiv. Især historien om Gerd Petersen har været populært på Facebook blandt fansene.

Spillerne har dog hele tiden været de bærende kilder i projektet, fordi det er dem, der er de mest interessante i den brede optik. Det er dem, fansene hylder på isen, og det er dem, der udfører arbejdet og udadtil kæmper for klubben.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *