Metode og målbeskrivelse

Skal operationen have et navn?
Vi har kaldt vores projekt 4periode, da vi mener, det er dækkende i forhold til, hvad vi vil med projektet, nemlig at gå bag om spillet på isen og invitere fansene med indenfor, hvor de ellers ikke har adgang.

Hvem er målgruppen?
Fans af SønderjyskE Ishockey og ishockeyfans i al almindelighed, der er interesseret i at følge en intens dækning af et dansk hockeyhold.

Hvad er den ultimative målsætning (vision)?
Vi vil undersøge, om der er basis for en intens dækning på et medie som Facebook af et dansk ishockeyhold, der i forvejen har en forholdsvis stor fanbase.

Definer “job-to-be-done-faktoren”?

Grundtanken er, at det ikke handler om segmentering, målgrupper med videre. Man kommer ikke til at bruge vores site, bare fordi man eksempelvis er en 25-årig SønderjyskE-fan.

Det handler om at definere det job, vores produkt skal udføre for den potentielle målgruppe.

For os handler det især om lave interessant og letfordøjeligt stof, som brugerne kan fordybe, når netop de har tid.

Når fansene har ekstra tid på hånden, eksempelvis i pausen mellem første og anden periode, kan de se en video, der handler om SønderjyskE – deres yndlingshold.
Derfor vil vi bruge tid på at producere videoer, som vi vil kalde Sandhedens Time. Korte videoer på maksimum to minutter, hvor to spillere “udleverer” de andre i truppen.

Hvad får de forskellige interessenter ud af det (værdi)?
Fansene skulle gerne opleve en intens, nærværende og eksklusiv dækning af deres yndlingshold. Vi vil blandt andet invitere fansene med ind i omklædningsrummet og i spillerbussen for at vise en side af SønderjyskE Ishockey, de ikke har set før.

Vi vil ligeledes lave eksklusive interviews med spillerne efter kampene, samt i pauserne mellem kampenes perioder. Det er der ingen andre medier, der kan tilbyde i disse kampe, hvilket gør stoffet til unikt indhold på vores hjemmeside.

Hvad er de helt konkrete målbare målsætninger?
Vi vil opnå 400 likes på vores Facebook-side 4periode i perioden 4. december – 14. december 2013.

Alle videoer: Et reach på 1000 personer på Facebook og 200 afspilninger på Facebook.
Videoerne kan afspilles direkte i folks newsfeed på Facebook, og derfor skal de nå ud til flere personer end eksempelvis vores netartikler. Ved at uploade vores videoer direkte til Facebooks servere sørger vi for at gøre dem mest muligt tilgængelige, så vores brugeres venner kan se dem på deres newsfeed. Videoer, uploadet direkte på Facebook, opprioriteres i forhold til videoer, der er uploadet på YouTube og linket til på Facebook.

Alle netartikler: Et reach på 500 personer på Facebook og 200 unikke sidevisninger på vores hjemmeside.
Vi har en formodning om, at artiklerne ikke vil være lige så populære som videoerne. Derfor regner vi ikke med, at artiklerne når ud til mange flere personer end dem, der i forvejen har liket vores Facebook-side.

LiveScribble for udekamp mod Herning: 100 unikke seere fordelt over hele sendetidspunktet.
I forhold til målet har vi taget højde for, at TV3 Sport livestreamer kampen på nettet. Derfor forventer vi ikke, at særlig mange kigger med hos os, når de kan se kampen i levende billeder på nettet. Livedækningen henvender sig hovedsagligt til mobilbrugere, da vi forudsætter, at hvis du har internetforbindelse, vil du vælge streaming fremfor vores LiveScribble, da vi ikke kan tilbyde levende billeder.

LiveScribble for hjemmekampe mod Aalborg og Frederikshavn: 50 unikke seere fordelt over hele sendetidspunktet.
Igen har vi taget højde for, at kampene livestreames på nettet af TV3 Sport. Da de to kampe oven i købet er hjemmekampe, forventer vi, at størstedelen af vores brugere selv er til stede i SE Arena for at overvære kampen direkte. Som oven for henvender vores livedækning sig hovedsagligt til brugerne på mobile platforme.

Hvad er kriterier for succes?
Succeskriteriet er, at vi når de 400 likes på vores Facebook-side. På den måde kan vi dirigere brugerne ind på vores hjemmeside og skabe et fundament for, at vi når vores mål.

Hvilke værktøjer (fx sociale medier) bruger vi med henblik på at forbinde projektet med målgruppen?
Vores primære fokus har været Facebook, hvor vi har offentliggjort alle vores produktioner. Fansene er samlet på Facebook, og derfor har det været ganske naturligt for os at være massivt til stede der.

Vi har valgt ikke at oprette en Twitter-konto til projektet, da vi vurderer, at vores målgruppe langt fra befinder sig på det medie. Vi har derfor brugt vores private Twitter-konti, når vi har publiceret links og andre tweets om projektet på Twitter. Vi har brugt hashtaggene #4periode og #isdk, når vi har tweetet om ishockey i løbet af projektet. På den måde kunne de fans, der var til stede på Twitter, følge enten os fire eller følge med under hastaggene.

Hashtaggene og vores tilstedeværelse på Twitter er dog blevet annonceret på både Facebook, vores eget site samt i JydskeVestkysten for at gøre opmærksom på, at vi også har aktive på Twitter.

Det samme gør sig gældende, når det kommer til Instagram. Vi har udelukkende brugt vores private konti, når vi har publiceret billeder i løbet af projektets levetid. Vi har brugt samme hashtags som på Twitter for at opretholde en rød tråd og for at skabe overskuelighed for brugerne.

Hvilke formidlings- og buzzkoncepter har vi, og hvilke indholdssider har vi?
Med en kort video vil vi tease for og forsøge at skabe hype omkring alle de netartikler, vi producerer. Vi håber, det kan skabe interesse for artiklerne blandt brugerne, da vi formoder, at artiklerne er de produktioner, der vil være mindst interesse omkring. Ligeledes vil vi hver gang tease for vores tre LiveScribbler på Facebook for at gøre brugerne opmærksomme på dem.

Vores indhold består af videoer, net- og Storify-artikler, mapping og LiveScribble.

Udgivelses- og markedsføringsplan?
Vi har oprettet et planlægningsdokument for at danne overblik over de historier, vi har på blokken. På den måde er dokumentet også vores plan for, hvornår historierne skal publiceres, hvilket typisk vil være dagen efter, de er er blevet lavet.

I forhold til markedsføring af os selv og projektet har vi lavet et samarbejde med JydskeVestkysten og SønderjyskE Ishockey.
JV vil lave en egenproduceret artikel om os og projektet, mens SønderjyskE på deres officielle hjemmeside vil offentliggøre en kortere tekst om vores projekt.

JV vil gennem hele projektet fungere som en ekstra platform for projektet. Så mange historier som muligt skal publiceres på jv.dk/sport, så projektet kan blive eksponeret på bedst mulig måde. Vi håber ligeledes, at publiceringen på jv.dk/sport kan øge besøgstallene på vores hjemmeside, samt lokke flere personer ind på vores Facebook-side og dermed opnå flest mulige likes.

På samme måde skal flest mulige af vores historier offentliggøres på SønderjyskE Ishockeys hjemmeside. Vi formoder, at fansene bruger klubbens hjemmeside og via den vil få øjene op for vores projekt, hjemmeside og Facebook-side. Igen er formålet at få flest mulige personer til at like vores Facebook-side.

Er der behov for at “træne” journalister og brugere i brug af de værktøjer, vi anvender?
Umiddelbart er der ikke brug for det. De platforme, vi vil udkomme på, har vi kendskab til ligesom de værktøjer, vi har valgt at bruge.

Hvordan organiserer vi os, hvilke roller indtager vi?
Som udgangspunkt indtager vi alle fire i gruppen alle roller. Vi har ikke på forhånd delt opgaverne ud til hver enkelt. Det kan sikkert godt blive aktuelt, specielt på kampdage, men det er ikke noget, vi på forhånd har aftalt.

Hvordan producerer vi jf. produktionsflow?
Bortset fra enkelte tilfælde vil vi producere historier fra dag til dag. På kampdage vil der naturligvis blive produceret historier, der skal lægges direkte på Facebook og på hjemmesiden. Det gælder blandt andet spillerreaktioner og interviews i pauserne.

Hvordan reagerer vi jf. reaktionsflow?
Vi svarer selvfølgelig brugerne, hvis de henvender sig til os med spørgsmål eller kommentarer.

Hvis der opstår debat på baggrund af vores historier og videoer, vil vi vurdere situationen fra gang til gang. Hvis der opstår ubehagelig stemning, hvor kommentarerne bliver personlige, vil vi gribe ind. Hvis blot debatten går på det sportslige, har folk frie tøjler til at diskutere.

Vi håber, at vi i løbet af projektets tid får respons fra brugerne, og hvis der er nogen, der kommer med forslag til historier, vil vi helt klart overveje at tage dem op.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *