Facebook-strategi

Projektets overordnede strategi for sociale medier kan i bund og grund koges ned til to platforme; Facebook og Twitter, hvoraf den førstnævnte var klart den mest brugbare i forhold til interaktion med brugerne.

Facebook-strategi

Før projektets begyndelse sonderede vi selvfølgelig terrænet for at se, hvilke “konkurrenter” vi havde på Facebook i forhold til at dække SønderjyskE Ishockey, hvilket viste sig at være temmelig overkommeligt.

Fra officielt hold har SønderjyskE Ishockey ikke nogen Facebook-profil, men i stedet har fans oprettet tre forskellige sider, der er dedikeret til holdet. To af siderne må dog siges at have lagt stille hen siden DM-guldet i april 2013, da der ikke er blevet postet noget fra sidens admins siden foråret. Derudover er der en gruppe ved navn SønderjyskE Ishockey Support, som har relativt aktive fans.

Navnet

Vi valgte at kalde vores Facebook-side 4periode, efter hjemmesiden, af to grunde:

1. Vi repræsenterede på ingen måde SønderjyskE Ishockey og med vores nærmest ubegrænsede adgang til spillere og holdet generelt – heriblandt omklædningsrum til træning og i mindre grad til kamp – ville et navn, hvor SønderjyskE indgår nemt kunne forveksles med en officiel SønderjyskE-side, hvilket vi ville undgå.

2. Ved at kalde Facebook-siden 4periode efter vores hjemmeside, forsøgte vi at skabe en følelse af noget “større”, da alt materialet på Facebook-siden på en eller anden facon henviser tilbage til hjemmesiden, hvor alt indhold er tilgængeligt. Samtidig viser en hurtig Google-søgning, at selv på maskiner som aldrig før har søgt på 4periode eller på nogen variation af navnet, at vores hjemmeside dukker op som hit nummer ét og Facebook-siden som nummer to.

Oversigt over “konkurrenter” på Facebook

Sønderjyske Ishockey Support er en gruppe, der har 1227 medlemmer og en del trafik. Det er Facebook-pendanten til hjemmesiden http://sisweb.dk/, som nok er Sønderjyske Ishockeys officielle fangruppering. Det er eksempelvis dem, der arrangerer busture til udebanekampe og står for tifoer.

SønderjyskE Ishockey er en Facebook-side, der har 4953 likes, men er har ikke postet noget siden 19. april 2013, hvor SønderjyskE vandt DM-guld. Siden har dog fans, som i ny og næ poster opslag på siden. Bortset fra dét ligger siden relativt stille.

SønderjyskE er ligeledes en Facebook-side, der har 7554 likes. Brugerne på siden skriver mere eller mindre jævnligt, selvom der sagtens kan gå flere dage uden aktivitet. Fra admins side har der ingen aktivitet været siden 20. april 2013, hvor et billede af guldholdet blev lagt op.

Sønderjyske Ishockey Fansite er også en Facebook-side med 1088 likes. Der er relativt meget aktivitet på siden, men opslagene begrænser sig mest til korte resultater fra spillede kampe og kampreferater fra SønderjyskEs officielle hjemmeside http://www.soenderjyske.dk/ – En hjemmeside som kommunikations- og marketingschef, Kell Haugaard, i øvrigt selv kalder en informationsportal fremfor en hjemmeside. SønderjyskE Ishockey Fansite, har i løbet af projekttiden delt en række af vores ting fra videointerviews til artikler.

Vores strategi

Den overordnede strategi og hensigt med Facebook-siden var at få delt vores historier gennem folks newsfeed og på samme tid trække nye brugere tilbage til hjemmesiden www.4periode.mediajungle.dk for at se “mere af det samme” – I dette tilfælde ville “mere” være historier om SønderjyskE Ishockey.

Med tanke på allerede eksisterende Facebook-tilbud til brugerne var det klart, at vores side ikke skulle konkurrere om brugerne, men snarere være et supplement i form af videoer, historier og andet indhold, der gik bag om holdet. Altså det der foregår af banen, som navnet 4periode også henviser til.

Vores primære produkt på Facebook blev i det her tilfælde videoer, hvor de forskellige spillere tager fansene med ind bag kulisserne gennem spillerens subjektive vurdering af, hvem der f.eks. er “truppens største primadonna/nørd/hurtigste/festabe”. Fordelen ved disse videoer er, at de, udover at være sjove og forholdsvis simple at producere, giver brugeren en hel ny side af og information om de spillere, de trofast følger på isen flere gange om ugen. Dette afføder omvendt likes, kommentarer og, i de gode tilfælde, delinger, som blot er med til at sprede indholdet til vore brugeres egne Facebook-kontakter gennem brugerens newsfeed, hvilket så igen, forhåbentligt, affødte flere likes/fans til siden og vores produkter.

Vi har som udgangspunkt forsøgt at følge de anvisninger, vi fik fra Hans Tosti under hans Facebook-oplæg 9. oktober 2013. I oplægget nævner han billeder og video som de typer indhold, der har den højeste clickrate på det sociale netværk, hvilket ligger fint i tråd med vores erfaringer. Generelt var billedet, at vores mange videoer, som folk kunne afspille direkte på tidslinjen i den embeddede afspiller fremfor at følge et link væk fra Facebook, gav langt flere clicks og trafik på Facebook-siden end vores artikler med link.

Ved at bruge bruge det gratis analyseværktøj som udbydes af Komfo, Hans Tostis virksomhed, har vi løbende kunnet vurdere, hvor stor gennemslagskraften for de enkelte opslag var i forhold til hinanden og forsøge at justere de efterfølgende opslag i henhold til dette . Det være sig både i form af Fanpenetration, Viral Amplification  og CTR Average.

  • Fan Penetration: Hvor stor en procentdel af vores fans vi når med et givent opslag. Facebook-sider har et snit på 16 procent generelt ifølge Hans Tostis webinar.
  • Viral Amplification: Hvor mange ikke-fans har set vores vores opslag i forhold til fans af siden. Tallet giver en indikation af, hvor godt et givent produkt spreder sig på facebook – “set” ikke lig med “klikket på”.
  • CTR Average: CTR Average eller click through average angiver, hvor mange procent af brugerne (både fans og ikke-fans) der rent faktisk klikker på vores produkt efter at have set det i egen eller andres newsfeed. Facebook definerer alt over 10 procent som havende høj CTR og dermed god respons fra brugerne, fortæller Hans Tosti i hans webinar.

Nedenunder ligger et link til komfo-rapporten for 4periode, som løbende opdateres, når man logger ind på den. I forhold til de ovennævnte gennemsnitstal for Facebook generelt, ligger 4periode væsentligt over på både Fanpenetration og CTR Average, mens vi er tæt på de 1X i Viral Amplification.

Kode til rapport: kveggerby@mail.dmjx.dk
NB. Rapporten kan kun være åben på én IP-adresse ad gangen – viser den 0 procent så prøv igen senere.

Hvis man trykker på “play guided tour” øverst til højre på siden får man en forklaring på de forskellige begreber:

http://freeanalytics.komfo.com/#/report/h/NWZJUnhralRTT0VCYw==/p/4periode

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *